Kamæleonens tid
Illustreret roman i kunstbogskvalitet af Rikke Aarøe Carlsen
Kamæleonens tid
Romanen Kamæleonens tid er skrevet og illustreret af Rikke Aarøe Carlsen.
Bogen kan bestilles i boghandlere eller her på siden.
ISBN 978-87-94001-61-8 udgivet oktober 2021
Illustreret udgave, indbundet, salgspris 250 kroner
Nu også som ebog, OBS uden illustrationer, salgspris 99 kroner
ISBN 978-87-94001-55-7 er EPUB versionen
ISBN 978-87-94001-60-1 er PDF versionen
Enkelte af bogens 33 farverige illustrationer ses herunder sammen med uddrag fra romanen. Alle bogens illustrationer findes ved at følge linket.
Læs om forfatter og billedkunstner Rikke Aarøe Carlsen
Relatérbar på tværs af generationer
Herligt, når litteratur henvender sig meningsfuldt til læsere på tværs af aldersgrupper og position i livet. Knap halvandet år efter udgivelsen af Kamæleonens tid er det en glæde igen og igen at høre fra såvel unge som midaldrende og også gamle kvinder, at de kan relatere til romanens kvinder og deres udfordringer.
Tak for læsere i alle aldre!
Roman af Rikke Aarøe Carlsen
Kamæleonens tid af Rikke Aarøe Carlsen er en udviklingsroman. Historien udspiller sig i perioden 2002-2011, hvor vi følger Janne og hendes to nærmeste venner, David og Sara, i deres personlige og faglige udvikling fra de er 23 år og præges af uddannelse, arbejde og tilhørsforhold. Den lille gruppes indbyrdes venskaber er fundamentet, mens påvirkning fra deres vigtigste øvrige relationer også afspejles i centrale hændelser. Bogens temaer er venskab, kærlighed, livsvalg og fravalg, og hvordan beslutninger påvirker livet.
Hovedpersonen Janne mister undervejs fornemmelsen af sig selv, mens hun vakler mellem forskellige ståsteder i tilværelsen, der i stigende grad påvirkes af den mand, hun forelsker sig i. Janne har tendens til at overtænke situationer, og hendes evne til at kunne anskue en sag fra mange vinkler gør det ofte svært for hende at udtrykke sin egen mening klart. I årenes løb bliver hendes holdninger stadig vagere, indtil hun stærkt provokeret tager en drastisk og grænseoverskridende beslutning.
Romanen perspektiverer de fiktive personlige oplevelser og tildragelser mod faktiske samfundsbegivenheder i perioden.
Kamæleonens tid henvender sig til læsere, der kan lide bøger om kærlighedsforholds forviklinger, og om nærhed og loyalitet opstået igennem årelange venskaber. Personer, der spekulerer over, hvordan forskellige livsvalg får betydning for tilværelsen, vil også finde resonans i historien. Kvinder og mænd, der oplever en eller anden form for uønsket dominans i deres parforhold, vil formentlig kunne identificere sig med aspekter i fortællingen, ligesom introverte personer nok vil kunne genkende sig selv i fremstillingen af hovedpersonen.
"Nøj, den er god ... Virkelig. Både historien, plotudviklingen, karaktererne, kunsten, kvaliteten ...
Det var en fornøjelse at fordybe mig i den."
Laura Holt Andersen
Læs hele boganmeldelsen af Laura Holt Andersen
"nok en af de vildeste slutninger jeg længe har læst,
den vil jeg ikke glemme lige foreløbig."
thoughts.of.a.bookaholic
'Kamæleonens tid' er den 1. selvstændige roman i den planlagte tetralogi 'Kamæleonens kreds'.
"spændingen er der til vejs ende. og hvis romanen var udgivet som føljeton i et ugeblad, så ville kunderne helt givet have fulgt med hele vejen ... men det ville have været ærgerligt at gå glip af de flotte indlagte billeder."
Tårnby Bladet
Uddrag fra romanen Kamæleonens tid
Tiltrækning
Sebastian tog en dag Janne med ned i Laboratoriet for Billedhuggerkunst, hvor han var ved at arbejde på en lerfigur. Han viste hende, hvordan han drejede den i vådt ler, og han fik Janne til at lægge hænderne på, så hun kunne føle fladerne i hans skulptur med hænderne og prøve at føle, hvordan den våde lerfigur ændrede kontur ved påvirkningen af hendes hænders tryk. Janne mærkede ham tydeligt stå bag sig, han lagde hænderne over hendes i det føjelige ler, dyppede ind i mellem sine hænder i vand, og lagde dem igen ovenpå Jannes.
Janne tænkte, at hun hellere måtte trække sig væk, burde gå, men hun blev stående. Så længe det bare var hans hænder over hendes i leret, gik det nok, bildte hun sig ind, selvom det egentlig føltes som om polerne var blevet vendt; hvor hun normalt følte sig frastødt, blev hun nu kraftigt tiltrukket. De stod sådan længe, sådan virkede det i hvert fald, uden at sige noget, og der skete ikke andet. Hvorfor sker der egentlig ikke andet? begyndte Janne at overveje, når hun nu så tydeligt kunne mærke ham bag sig. Hendes modstand var sivet væk, erkendte hun endelig, mens de begge trak vejret dybt og synkront, og hun kunne mærke ham, føle at han heller ikke var upåvirket, men han gjorde stadig ikke andet end at stå der, og hun gjorde heller ikke andet.
Sara prøver at tale vennerne fra hash
Inden Janne gennem Kamilla fik fat i en klump hash, havde Sara igen forsøgt at få de to andre fra deres hasheksperiment, men David var sært opsat på at gennemføre det. Janne kunne genkende hans stædige ansigtsudtryk, som han lige fra han var en lille dreng havde haft, når han havde sat sig for at begive sig ud på de vilde vover, uden egentlig at turde rigtigt, men fast besluttet på at gennemføre et eller andet.
Sara detailplanlagde, hvornår det ville være bedst for dem, eller rettere sagt ifølge hende, mindst slemt for deres studier, ud fra betragtningen om at de ville være i dårligere mental form i adskillige dage efter. Hun virkede tvangspræget, og Janne sagde, Sara, du skal jo ikke ryge hash, hvis du ikke har lyst, men Sara svarede, Men jeg har da lyst til at prøve virkningen, og når I to vil gøre det, så vil jeg altså også være med. David og Janne sagde så, at Sara i det mindste ikke behøvede at tage hensyn til deres skemaer ved planlægningen. På Sara virkede det som om, de ikke tog hende alvorligt, og hun blev defensiv, Det med de skadelige virkninger af hash er altså ikke bare noget, jeg har fundet på. De to andre skyndte sig at bedyre, at de bestemt tog hende alvorligt.
Model
Patrick talte ikke mere nu, og Janne sagde heller ingenting. Vidste stadig ikke, hvad hun skulle gøre af sig selv, sad bare dér på stolen og så op på ham, der var koncentreret. Efter en stund i tavshed spurgte han hende, Vil du have noget imod at tage tøjet af? Han formulerede det godt nok som et spørgsmål, men Janne troede ikke, det var ment sådan, mere som en opfordring, og hun kunne mærke, at hun stivnede. Pudsigt nok, ovenpå hendes fantaseren om ham hele sommeren, så var Janne nu al for blufærdig til bare sådan at tage tøjet af foran ham. Nu sad hun dér, udstillet, og han stod dér, på en måde forskanset bag staffeliet, og Janne kunne slet ikke forestille sig at smide tøjet. På den anden side kunne hun heller ikke forestille sig at nægte Manden noget. Så Janne var fastlåst, splittet. Det faldt hende ind, at hvis han ville have hende til at tage tøjet af, kunne hun jo også bede ham om at tage sit af, selvom hun på nuværende tidspunkt godt kunne se, at det ikke var en seksuel situation, de var i. Tanken om den nøgne maler ved staffeliet fik Janne til at fnise lidt, og hun så for sig, ikke bare den opstilling, men også Sara der ville vride sig af grin, hvis Janne fortalte hende om det.
Imidlertid havde Patrick lagt mærke til Jannes tøven. Han lagde kulstiften fra sig, betragtede hende lidt, hvorefter han gik hen og slukkede lyset, så kun sommernattens svage skær gennem ruden gave en afdæmpet belysning af rummet, og spurgte Janne, Er det bedre? Det var det, kunne Janne mærke, for selvom han stadig kunne se hende, hvilket jo var hele formålet, så var hun ikke i spotlight, og hun slappede mere af.
Sjælden samtale
Samtalen mellem de to mænd flød aldrig helt uanstrengt; de havde så få fælles interesser og så forskellige holdninger, at det normalt vanskeliggjorde afslappet snak. Det viste sig nu, at Muhammed-krisen fungerede som samtaleemne imellem dem. De snakkede løs om de voldsomme demonstrationer mod Danmark. Det her kommer til at koste danske virksomheder et gigantisk beløb i tabt indkomst, sagde David, og endnu værre, det koster menneskeliv, det har det allerede gjort under voldelige protester. Patrick nikkede og fremhævede sin egen vinkel, Det er jo absurd, at danske tegnere er i fare i deres eget land, egne hjem, og at der alligevel er landsmænd, der anser dém som skurkene. Til dét sagde David, Hmm, hvad hvis vi et øjeblik tillader os at betragte sagen i bagklogskabens lys, mener du så stadig ubetinget, at Muhammed-tegningerne er i orden? Patrick tyggede lidt på det, før han svarede, Tegnerne var i deres gode ret til at komme ucensureret til udtryk, og pointen med satire er jo netop at sætte fingeren, hvor det gør ondt. I en kort pause tog begge mændene en tår af deres vin, så fortsatte Patrick, Og det kan ikke være rigtigt, at man bare skal lade sig true til ikke at ytre sig, fordi dem, satiren er rettet imod, ikke kan tåle det og reagerer helt vildt. Han så inkvisitorisk på David, For du er vel enig i, at det er helt galt? David nikkede, Jo, bestemt, og jeg er absolut enig i vores ret til ytringsfrihed. Men der følger vel forpligtigelse til selvjustits med retten til at ytre hvad man vil, og situationsfornemmelse og forståelse for mulige konsekvenser. Patrick svarede, Men man skal tillade at vende tingene på hovedet, tilsætte lidt malice, vise en anden vinkel, dét er hvad satire gør. David nikkede ivrigt, Ja, god satire gør sådan, medgav han, men man bør kunne tilpasse sit udtryk, og der er forskel på malice i afmålt anvendelse til betoning af en pointe, og bevidst provokation og i tilsidesættelse af god opførsel.
Venindeaften
Det var efterhånden et tilbagevendende tema i deres samtaler, når Sara og Janne var alene: Kærlighed og ægteskab, hvornår man skulle kæmpe for det, og hvornår man ikke kunne blive ved. De satte ikke nødvendigvis grænserne de samme steder, men det hjalp at reflektere over det sammen.
Hvorfor vil han mon ikke have børn, tror du? spurgte Janne, og Sara havde et svar parat. Fordi han er bange for, at et barn vil ødelægge jeres forhold, fjerne fokus fra ham, for et barn vil være en konkurrent til din kærlighed, som han ikke vil dele. Punktum. Janne så overrasket på Sara. Men jeg ville da ikke holde op med at elske ham, selvom jeg uden tvivl ville elske barnet uendeligt højt, sagde hun, og sådan er det vel generelt for forældre. Sara nikkede, Jo, medgav hun, sådan ser du det, men jeg tror, at han har brug for, at du udelukkende elsker ham.
Desuden - Sara fikserede Janne med blikket - hvis I får børn sammen, må du ikke blive ved med at tolerere hans facon overfor dig. Hvis der kommer børn, skal du kunne være en rollemodel, så en sådan adfærd er bare ikke acceptabel. Én ting er, hvad du selv mener at kunne finde dig i, men du må ikke lade dine kommende børn tro, at det er i orden at opføre sig sådan.
Kunne Janne mon gøre noget ved det, tænkte hun. Ville det blive anderledes, hvis hun fik sagt fra? Det var kommet gradvis, så kunne hun have dæmmet op for det tidligere? Hvordan ville han have reageret på modstand i stedet for føjelighed?
Bestil Kamæleonens tid i formen her på siden eller hos boghandlere
Bestil Kamæleonens tid direkte hos Alias Forlag
Her kan du bestille Kamæleonens tid direkte fra forlaget. Efter bestilling vil du modtage en faktura fra Alias Forlag ApS. Når betaling for bestilling og fragt er modtaget, vil dit køb blive afsendt til dig.
Sanseoplevelse af fine ord og billeder på godt papir